Hoe vergroot ik de vindbaarheid van mijn website (SEO) op Google?
Online vindbaarheid is natuurlijk heel belangrijk voor bedrijven. Door het inzetten van Search Engine Optimization (SEO; zoekmachine optimalisatie) wordt je website geoptimaliseerd zodat je teruggevonden wordt in de zoekresultaten in Google.
Er zijn verschillende manieren waarop je de vindbaarheid van een website op Google kunt vergroten. Hieronder geven we je een aantal tips.
Zorg ervoor dat je relevante zoektermen gebruikt in de teksten op je website en in de metatags van je webpagina’s. Dit helpt om ervoor te zorgen dat de website wordt gevonden wanneer mensen zoeken naar deze zoekwoorden. Er zijn verschillende manieren om de juiste zoektermen te vinden.
Het is in elk geval goed om de zoektermen die spontaan bij je opkomen op te geven in Google om te kijken of de websites die worden weergegeven aan je verwachtingen voldoen. Ook kun je kijken op de sites van concurrenten of er een woord is dat vaker voorkomt.
Met Google Trends kom je ook meer te weten over de populariteit van een onderwerp of specifieke term in een bepaalde periode.
Zorg voor een goede opmaak en navigatie van de website. Zorg ervoor dat de website gemakkelijk te lezen is en goed is opgemaakt. Maak ook gebruik van een duidelijke navigatiestructuur, zodat mensen gemakkelijk hun weg kunnen vinden op je website.
Maak hierbij gebruik van titels en beschrijvingen. Gebruik pakkende titels en beschrijvingen voor je webpagina’s. Dit kan helpen om mensen te overtuigen om op jouw website te klikken als ze deze tegenkomen in de zoekresultaten van Google. Ook het gebruik van headings telt mee. Deze tags verbeteren de gebruiksvriendelijkheid en zorgen ervoor dat de zoekmachines de tekst beter kunnen gebruiken. De headings moeten op een logische manier gebruikt worden; begin de pagina met een h1 tag (titel) gevolgd door een h2 tag (paragraaf) en h3 tag (subparagraaf).
Google bepaalt de relevantie van je website niet alleen aan de hand van het onderwerp van de site, maar ook aan de hand van de ‘waarde’ die andere sites eraan toekennen. Hoe meer andere sites naar een site verwijzen, hoe belangrijker de site volgens Google is.
Het heeft geen zin om willekeurige links op je website te plaatsen, de link moet relevant zijn en de juiste waarde hebben (bv een website met een hoge Google pageranking). De taal van de website waar je naar linkt is ook van belang. Een link van een hooggenoteerde Engelstalige pagina naar een pagina in het Nederlands heeft minder waarde dan een link van en naar een Nederlandstalige pagina.
Maak gebruik van sociale media om je website te promoten en om mensen te overtuigen om op je website te klikken. Dit kan helpen om het verkeer naar je website te verhogen en om ervoor te zorgen dat je website beter wordt gevonden in de zoekresultaten van Google.
Maar het meest veilige is om je website te laten updaten door een professioneel die de problemen gelijk voor je kan oplossen. StudioBlauw doet dit graag voor jou!
Het is belangrijk om te onthouden dat het vergroten van de vindbaarheid van je website op Google een continu proces is en dat het tijd kost om resultaten te zien. Door consistent aan deze tactieken te werken, kun je op de lange termijn de vindbaarheid van je website op Google verhogen.
StudioBlauw heeft al veel websites gemaakt voor klanten en we houden altijd rekening met SEO. Wil je weten wat wij kunnen betekenen voor jouw website op dit gebied? Neem dan contact met ons op!